teMan sYuhaDa'

Thursday 24 May 2012

.: Ikhlas, tapi .................. :.

Soal ikhlas, bukanlah suatu yang boleh diperakukan melalui perkataan semata - mata, ia lebih daripada itu. Memusatkan segala perilaku dan tindakan semata - mata hanya kerana Allah swt, tanpa ada niat selain daripadanya, maka jelas, ikhlas adalah antara perkara yang paling berat untuk diqasadkan di dalam benak dan jiwa. Memang diakui, terkadang kita juga inginkan perhatian dan dihargai apa yang kita laksanakan, ia lumrah kejadian dan penciptaan manusia.

Namun, dalam keghairahan mencari perhatian dan penghargaan tersebut, harus di tanamkan di dalam hati bahawa kita melakukan apa jua bentuk gerak kerja dan amanah, walau dari siapa pun arahan agar perkara tersebut dilaksanakan, niat kita perlu bulat dan jelas, IKHLAS semata - mata kerana Allah Azza Wajalla. Perkara inilah antara yang paling sukar untuk dilaksanakan oleh kebanyakan daripada kita. Apatah lagi bila di adunkan dengan mainan perasaan dan emosi.


Keadaan semulajadi manusia yang sering mendambakan perhatian dan pujian manusia, dalam setiap perkara yang dilakukan, akhirnya memalapkan matlamat dan tujuan asal perlaksanaan tersebut, iaitu IKHLAS kerana Allah swt. Bimbang andai ikhlas itu hilang, atau IKHLAS TAPI JAUH, maka segala amalan dan perilaku kita tidak diterima oleh Allah swt, walaupun kelihatan kita telah melakukan perkara tersebut sehabis daya dan upaya. Maka kita silap! Hangus segala amalan tersebut, kerana dibakar oleh api ketidak ikhlasan sehingga tidak tinggal apa - apa lagi pada amalan tersebut. Malah dibimbangi muncul pula riya' , 'ujub, takabbur, sum'ah dan sebagainya. Na'uzubillahiminzalik.

Moga Allah swt mencampakkan rasa takut kita kepadaNya, dan senantiasa mengikhlaskan hati dalam sebarang gerak kerja dan perlakuan kita, disepanjang bentangan coretan kain kehidupan ini. 
" IKHLAS, the way to success " ameen.

No comments:

Post a Comment

pEmbUru sYahiD TV

pEmbUru sYahiD TV memaparkan video - video ana di seluruh peringkat, baik di peringkat kampus, mahupun diperingkat nasional. Moga memberikan ruang untuk dakwah diteruskan. Wallah hu a'alam

sudut pidato : AUKU

pEmbUru sYahiD di tV 9

sUmber bEriTa aNda